Sommerturen 2015, blev en tur til FKK Camping Tonsee, som er en naturistplads, som navnet også antyder. Pladsen ligger ca. 35km syd for Berlin. Pladsen ligger naturskønt i et kæmpe skovområde, omkranset af søer. Campingpladsen byder på ro og idyl og i en god afstand til mange seværdigheder.

Billede1Camping Tonsee FKK i delstaten Brandenburg

Pladsen ligger som sagt meget naturskønt, og det kæmpestore skovområde virker næsten uendeligt når man går der, men samtidig så giver det også en helt fantastisk ro.

Billede2Den uendelig skov

Nord for pladsen ligger pladsens badesø, en stor sø med en helt fantastisk sandbund, og frisk klart vand, som i modsætning til mange andre søer, ikke er iskoldt. Som på mange andre Tyske pladser, er hunde velkommen, men ikke på stranden, det samme gør sig gældende her. Men lige uden for pladsens indkørsel mod syd er der endnu en sø, som er meget lig den anden, dog er der ikke en ”strand” som på den anden sø, her er hunde velkommen og må også gerne bade.

billede3Badesø syd for pladsen

Campingpladsen ligger ca. 35km syd for Berlin, og inden for en radius af 10km er der ret mange mindre byer, og fra disse byer er pladsen populær. Især fordi at man kan parkerer uden for pladsen, og via en sti gå ned til stranden og ganske gratis bade. Hvilket rigtig mange benytter sig af. Her ser man også at den Tyske ungdom ikke har samme nøgenforskrækkethed som fx her i landet.

Billede3aOmrådet er populært, også for andre end campisterne, da man gratis kan komme og benytte stranden.

Pladsens faciliteter er fine, og efter tysk forbillede altid rene og pæne. Baderum og køkkenfaciliteterne var rigtig flotte og ikke særlig gamle. På pladsen er der ikke nogen kiosk, men der er et lille serviceringssted, hvor stedets campister kan købe lidt fast food og flere forskellige øl, som også kan nydes på den højt hævede terrasse. På pladsen er der en del fastliggere, ganske efter Tysk stil.

Billede4Typisk Tysk fastligger, denne var en af de ”pæne”, andre steder var der flisebelagt have, kæmpe blikskurer og ikke mindst havenisser i alle afskygninger m.v.

Men selv om der var mange mennesker på pladsen var der en ro som man skal lede længe efter.

Som sagt så ligger pladsen syd for Berlin, kommer man nord fra, så kan det anbefales og komme igennem Berliner Ringen enten sent om aften eller tidligt om morgenen, da der er rigtig meget trafik. Berlin er en by med et areal der svare til Fyn, så det tager lidt tid og komme rundt om den, også selv om man kører på motorvej det meste af vejen rundt. Vi fik dog også set lidt af Berlin da vi ankom, rent faktisk så fik vi set Berlin centrum – med campingvognen bag på. Når man kommer på motorvejen rundt Berlin, findes der naturligt nok ret mange afkørsler, vi skulle jo selvfølgelig af på en af dem. Og ja, lige da vi kom af, valgte vores navigator og nedlægge arbejdet, den lukkede bare ned. Og så kunne vi dælme bare klare os selv, og finde et sted og holde ind. Glem det, vi ankom en søndag eftermiddag, og bare der var der proppet i alle spor og på alle stræder. Så vi fandt noget hvor der var mange skilte til og kørte i den retning, for på et eller andet tidspunkt måtte vi da komme ud. Vi fik dog liv i navigatoren igen og kom også ud, men der er helt sikkert nogle Berlinere, som stadig snakker om de der fjolser der kørte rundt i centrum med en campingvogn. Vi nåede dog ikke og kører igennem Brandburger Thor, for så havde vi smidt støttebenene der og taget vores middagsmad.

For de af os, som har nået en vis alder og kan huske at der var noget der hed Østtyskland og Vesttyskland, DDR og BRD. Campingpladsen ligger i det gamle kommuniske DDR, og selv om Tyskland blev genforenet i 1990, altså for 25 år siden så er der uhyggelig mange ting, der stadig virker som en rejse tilbage i tid og sted. Byen som campingpladsen ligger ved hedder Bestensee, her findes en del butikker og boligområder. En af butikkerne – N.P. Discount – ligger i et område der minder om Vollsmose i Odense. En del boligblokke, med et lille butikscenter. Hos N.P. Discount hersker Frau Block, når Frau Block rejser sig fra sin kasse, er det iført en blå kittel, svarende til den brune kittel brugsuddeleren havde herhjemme i fordums tid. Samtidig så kan man ikke undgå og bemærk at skoene er et par numre for store, de hvide tennissokker der er stukket i dem er lyserøde og ikke hvide. Frisuren er som det andet, også noget der hører et andet årti til. Hele sceneriet bære tydeligt præg af at her er udviklingen gået i stå.

Billede6aGad vide hvilket årti denne gadelampe er fra.

I en af de andre butikker ser man også den manglende udvikling. Der er 3 kasser, men kun ved de 2 af dem er der kortterminaler, og hos det lille brødudsalg i samme forretning kan man ligeledes kun betale med kontanter.

Billede5Torvet i byen Bestensee

Selve byen har man forsøgt og friske lidt op, med mere eller mindre held. På banegårdstorvet har man lavet en springvand, med et par kunstneriske bænke ved, men det hele mangler i den grad vedligeholdelse.

Billede6Banegårdstorvet i Bestensee, der mangler lidt vedligeholdelse.

Vi kørte en tur til Oranienburg Süd (det ligger lidt nord for Berlin), for at se KZ lejren Sachsenhausen. Da vi ankom var det et frygteligt vejr, og vi besluttede os for at kører en tur i stedet. Og da vi gerne ville undgå Berlin på hjemturen, da vi havde set meget kø, kørte vi lidt via et kort. Vi kom på den måde øst om Berlin og faktisk et godt stykke over mod den Polske grænse. Vi syntes at man kunne se at Bestensee var gået lidt i stå, det var dog ikke noget imod hvad vi så her, vi tog alle de små veje, og fik set noget af det som man ellers aldrig ser.

Billede7
Trøstesløse boligblokke

Næsten alle de små landsbyer vi kom igennem, var præget af meget forfald. Og ikke mindst så var der i faktisk alle uanset størrelse, disse trøstesløse bæbrune boligblokke. Her en af de ”pænere” der er forsøgt kvikket lidt op med en delvis anden bæbrun farve.
Byerne bære som sagt meget præg af forfald, dog er der en ting som ikke går i forfald hos disse, og det er deres biler. Uanset hvor ringe husene så ud, så var bilen ikke gammel.
I et vindue så vi en ældre dame stå med hele overkroppen hængende ud af, hun lignede mest af alt noget der var taget ud af en propaganda film fra 70erne. Man forventede næsten og hører militærorkesteret komme marcherende rundt om hjørnet, efterfulgt af Erich Honecker i åben bil, og folket der hænger ud af vinduerne og hylder folkets leder - lidt skræmmende.

Billede7aMen sjovt nok – som altid er der undtagelser, se fx disse fine huse, som lå mellem alle de andre.

Et par smukke og vedligeholdte hus mellem alt forfaldet.

En anden ting som gjorde sig meget tydeligt her, var et af de mest benyttede vejskilte i denne region. Nemlig advarslen om ”Strassen Schäden” – Skade på vejen.

Billede8Det oftest benyttede vejskilt i denne region.

Vejene her er virkelig dårlige, og mange af dem bære præg af asfalt der er lagt oven på brosten. Store dele er enten forsøgt lappet eller slet ikke lappet, og hvis man syntes at visse danske veje er slemme, så er det ikke noget mod disse.
Når man har kørt i Tyskland, er de fleste tyskere hensynsfulde billister, der giver plads osv. det indtryk kan man godt smide langt væk når man kommer her over østpå. Mange af borgerne herovre nyder vidst og være kommet til kørende i andet end Trabant. I hvert fald så var de ret ligeglade med de ekstrem dårlige veje, og kørte med hastigheder langt højere end det tilladte. De overhalede og virkede faktisk ret ligeglade med bil og medtrafikanter.

En anden ting som er slående og som virker helt forkert, ikke ret mange i denne del af Tyskland snakker engelsk, de kan faktisk kun Tysk.
Nu skal det ikke lyde som om at disse Tyskere er nogle forfærdelige mennesker, for det er de ikke, dem vi talte med var alle flinke, høflige og hjælpsomme.

At tiden også stod lidt stille på campingpladsen, kan ses her.

Billede9
Regningerne fra en uges ophold. Den øverste er for opholdet og den nederste for strøm.

Regningerne er håndskrevne og kun kontant betaling.

Som det også kan ses, er priserne også noget billigere end i Danmark, vi var 2 voksne, 1 hund, bil og campingvogn med strøm, opholdet kostede for 6 overnatninger i danske kroner 873,-  kr. og strøm 60,89 kr. totalt 933,89 kr.

Stedet kan helt sikkert anbefales, og det er helt sikkert også et sted vi kommer igen.

Link til campingpladsen: http://www.camping-bestensee.de/tonsee.html

Af øvrige praktisk bemærkninger, kan det nævnes at i flere byer i Tyskland, er det krævet at man har et miljøzone mærke. Mærket koster 165,- i Danmark og kan købes hos fx APPLUS og FDM. Hvis man kører uden dette mærke koster det 40€ i bøde, så derfor billigere og købe det først som sidst. Mærket gælder i al den tid bilen har den nummerplade som bliver skrevet i feltet.

Billede10Miljøzone mærket som gælder i mange Tyske byer.

Hvis man er til seværdigheder, er der fx Berlins zoo, Brandburger Thor, de store flotte alléer og det pulserende storby liv. Vil man til Berlin, er det en god ide og stille bilen og tage toget derind, Berlin er kendt for alt for få parkeringspladser og alt for mange biler til dem der er.
Er man til historie er der KZ lejren Sachsenhausen lige nord for Berlin som er en af de ældste KZ lejre. Og man kan selvfølgelig også som os, vælge og blot køre en tur ud i det blå og se sig lidt omkring.

Skulle man ikke lige være til og smide de sidste par kvadratcentimeter tekstil, så findes der i området flere campingpladser.

På vejen hjem havnede vi i en af de berygtede Tyske motorvejs køer. Vi kørte derfor fra motorvejen, og tog landevejene, og her vil vi slutte med et stemningsbillede fra en smuk og dejlig tur fra Bestensee syd for Berlin til Lübeck hvor vi tog en sidste overnatning.

Billede11
Storkepar i en lille Tysk by et eller andet sted mellem Berlin og Lübeck, vi måtte bare stoppe og have et billede, at vi så kom til at blokere trafikken lidt, det får vi nok tilgivelse for, håber vi.

Billede12
Overnatning på Campingplatz Lübeck Schönböcken, godt vi ikke var større.