Vil toilettet pludselig ikke skylle, kan der være flere ting galt. Så vi starter med en grundlæggende fejlsøgning til problemet.
Det første vi skal have styr på, er om toilettet tager vand fra ferskvandstanken eller fra en separat vandtank ved toilettet. Hvis der er separat vandtank ved toilettet er der en vandpåfyldning til dette. Det er ofte en svingtud som sidder lige inden for lugen ved affaldstanken.
Svingtuden til påfyldning af skyllevand.
Når vi har konstateret dette, så er næste trin og se om der skulle være sprunget en sikring. I stort set alle vogne er der en sikring i toiletrummet ved affaldstanken, den sidder mange gange lige når man åbner lugen. Men kan også sidde andre steder.
Her ses eksempel på sikringen, her sidder den halvvejs inde i rummet ved affaldstanken.
Hvis sikringen ikke fejler noget, så kan det være pumpen som har sat sig fast, eller er stoppet. Vi tager herfra afsæt i at der er separat vandtank til skyllevandet. (Hvis dit toilet tager vand fra ferskvandstanken, kan det være magnetventilen eller filteret på denne som er årsagen, det kan du læse om i denne artikel Når toilettet ikke vil skylle).
For at finde frem til pumpen skal man i de fleste tilfælde en tur ind på badeværelset i campingvognen. Da der findes en del forskellige modeller af toilettet, er der også flere forskellige måder og komme ned til pumpen på.
På dette Thetford model C200, er adgangen til pumpen, via pladen med indikator og trykknap, pladsen vippes op med en flad genstand eller en tynd flad skruetrækker, dækpladen under fjernes, og man er nede ved pumpen.
Thetford model C200
På denne model skal man have pladen med skylleknap og indikator samt håndtaget væk, og pumpen sidder så lige neden under.
Thetford model C400
På dette ældre Thetford model C2, sidder pumpen under holderen til toiletpapiret, det er ganske let og komme ned til den ved simpelthen og fjerne holderen, den sidder blot løst ned i hullet.
Thetford model C2
Holderen er fjernet, og der er nu fri adgang til pumpen.
Pumpen er her sat fast med i en holder med en enkelt skrue.
Når skruen er løsnet, man uden videre løfte både holder og pumpe fri, og ved at aktiveret skyllet kan man hurtigt se om pumpen køre eller ej.
Hvis pumpen slet ikke køre, behøver den nødvendigvis ikke være defekt. Ofte kan det være den lille mølle i bunden som slet og ret har sat sig fast, det kan være pga. snavs, kalk osv.
Pumpen med det lille møllehjul i bunden, som er det der pumper vandet op.
Man kan rolig tage en lille skruetrækker og prøve og dreje på møllen, hvis den er fri, skal den køre helt let rundt. Hvis den ikke gør det, så prøv og kør den stille og roligt rundt med skruetrækkeren. Ofte så skal der ikke meget til, får møllen går fri.
Hvis pumpen er færdig, skal der naturligvis en ny til, det kan være nødvendigt og få en specifik pumpe hvis der er en speciel holder til den, eller andre forhold der gør at det skal være en speciel. Men ellers så er det en standard pumpe som sidder i langt de fleste.
Det kan være svært og komme til selve trykknappen, hvor ledningerne sidder på, derfor vil det i de fleste tilfælde være det mest enkle blot og klippe ledningen over. Afisolere denne og brug krympemuffer og pakke disse inde i en stykke krympeslange, så er du sikker på en god og tæt forbindelse.
Krympemuffe – muffen sættes på og klemmes som en normal muffe, og varmes herefter i ender med en varmepistol.
Krympemuffen er her ”krympet” med varmepistolen, og danner en tæt tilslutning.
Afslut med en krympeslange, og træk denne ud over mufferne og varm den med varmepistolen, så har du en stærk og tæt samling, som uden problemer kan ligge i vand. Her er der brugt krympeslange med lim.
Når man nu alligevel er nede og rode i tanken…. Mange oplever at, især når vognen har holdt stille et stykke tid, at der kommer sorte flager med i skyllevandet, det er aflejringer fra tanken, som kommer med op. Når man nu alligevel er dernede, så kan man med fx toiletpapir eller køkkenrulle, fjerne en god del af det, det er ofte en fedtet substans som man let kan tørre af. Og jo mere man får ud, desto mindre er der til at sætte sig i pumpen og ikke mindst ryge med op i kummen.