dog winther

Som vintercampist ved vi at det ofte stiller store krav til en del af udstyret, men stiller det ikke også krav til dig og mig som campist?

Selvfølgelig gør det det! – for der er jo selvfølgelig nogle ting man skal huske, nogle småting som blot gør at campingturen bliver en succes, men også nogle ting som kan betyde meget mere.

Af de mere vigtige ting man bør/skal gøre i god tid, er fx skorstenen, på de fleste vogne med en Truma varmeovn i, er der en lille kort skorsten, som stikker måske 10 cm over taget, og ligeledes hvis vognen er udstyret med et Alde fyr, og hvad så tænker du sikkert. Hvis du har en Truma ovn, så kan det faktisk betyde liv og død! – og nej det er ikke for sjov, de fleste Truma ovne trække ilt til forbrændingen gennem bunden af campingvognen, og udleder resterne af den forbrændte gas gennem en slange, op til skorstenen på taget, men forstil dig at der pludseligt kommer 15 cm sne, og temperaturen er meget lav, så kan man komme ud for at skorstenen er dækket af sne, og din Truma hermed ikke kan komme af med røgen, da den trækker ilten gennem bunden, så vil forbrændingen fortsætte, og i værste fald vil røgen blive ledt ud, inde i campingvognen, og sker det fx midt nat, kan det have katastrofale følger.

Hvis din vogn er udstyret med et Alde fyr, er sagen lidt anderledes, her kan skorstenen sidde ud gennem siden, eller op gennem taget, i begge tilfælde, er skorstenen ”dobbeltvirkende”, slangen der går fra fyret af, er faktisk 2 slanger i én, i den ene bliver røgen ledt ud, og i den anden henter fyret ilten til forbrændingen, det vil sige, at hvis skorstenen bliver dækket, så går fyret ud når der ikke længere er ilt.

Forlængeren til en Truma koster ca. 40,- og til en Alde omkring 100,-, og monteringstiden er 10 – 15 minutter.

truma forlaengerskorstensforl

De penge og den tid du investere i at montere en forlænger, kan spare dig for både ærgrelser og besvær, det er ikke nemt og komme til hvis først der lægger en masse sne, og man ikke har noget værktøj og gøre godt med. Og ikke mindst kan det redde liv, men husk stadigvæk og holde øje.

Når kulden bider, og vi sidder inde i den lune campingvogn og hygger os, så skal vi også huske at lufte ud, alt vores ånde indeholder vand, og det skal jo ud på et tidspunkt, og når vi skal have luftet ud, skal vi have vinduerne op – og ups, har du husket og give dine gummilister silikone?

Vinduerne er en kuldebro, og derfor kan der meget nemt dannes kondens der, og kombinationen kondens, kulde og tørre gummilister er en meget dårlig cocktail, det kan i yderste konsekvens betyde, at du rykker gummilisterne i stykker, i et forsøg på at åbne vinduerne, hvilket både kan blive en dyr affære, men måske værre endnu, være skyld i at turen bliver ødelagt, så husk og give dine gummilister en godt lag silikone, gerne af flere omgange, og inden det bliver rigtig koldt.

Skulle du være uheldig at vinduerne alligevel er frosset fast, kan du med forsigtighed, låne lillemors føntørre og på afstand blæse luft på vinduet, men pas på, du må ikke bare sætte den op på fuld drøn, og så ellers helt hen til vinduet, det kan i værste fald betyde at vinduet springer, igen kan det blive en dyr affære, og turen er måske ødelagt.

Når vi varmer op med gas, er det en ganske speciel ting der sker, når vi forbruger af indholdet fra en gasflaske, så er det groft sagt en væske der fordamper, og bliver ledt ind i campingvognens varmeovn, under denne proces bliver gasflasken meget kold. Selv på en varm sommerdag kan man se at der ligefrem er is på gasflasken, og det er klart, at hvis temperaturen ude er -10 så bliver flasken også tilsvarende koldere. I nogle tilfælde kan det betyde at din varmekilde pludselig strejker, og hvad så? – i mange tilfælde kan man tage gasflasken ind i varmen, og efter et stykke tid kan den lidt igen, det sker typisk når der er 2 – 3 kg tilbage i flasken, det siger sig selv at det er møgtræls, og er det koldt udenfor, så kan det også blive en kold fornøjelse. Nogle har prøvet at isolere flaskerne, nogen med held, andre ikke. Vores erfaring er at compositflaskerne som mange bruger, ikke er velegnet til vinterbrug. Vi har brugt disse, men oplevede at vi ikke kunne

tømme flaskerne, der var mange gange 2 – 3 kg i dem – indholdet var ganske enkelt frosset. Vi byttede derfor vores primadonna over til Primalight, og har aldrig haft problemer siden (og samtidig får du 1kg gas mere til samme byttepris). 

primadonnaprimalight

Om det er compositflaskerne fra BP eller Primalight er et og samme problem.

Mange bruger også de gammeldags gule stålflasker, som helt sikkert er de bedste, men den negative side af dem er selvfølgelig vægten.

En investering som vi aldrig vil fortryde er vores Duo Control . duocontrolDuo Control har flere fordele, du har 2 gasflasker sat på samtidig, så når den ene løber tør, så slår den automatisk over på den anden, du har en indikator der fortæller at en flaske er tom. Dette er en komfort som er alle pengene værd.

Da vi har Alde fyr i vores vogn, er der en helt unik fordel som mange ikke kender til.

Alde fyret er justeret/konstrueret til et tryk på 30mb, en ”almindelig” regulator kan svinge rigtig meget i tryk, og dermed ikke give det optimale tryk for fyret, og dermed forkorte levetiden for grundlæggende enheder i Alde fyret. Duo Control sørger ganske enkelt for et tryk der svare til 30mb og er dermed med til at forlænge levetiden for komponenterne i fyret.

En anden gasforbrugende genstand er køleskabet, til køleskabet hører en dækplade, som sættes udvendigt over udluftningsristene, men hvornår skal man bruge disse afdækninger?

I manualen til vores vogn, står der at man skal montere afdækningen når temperaturen kommer under 8 grader. Men hvorfor skal mange bruge afdækning?

Når køleskabet kører på gas, så bruger det varme til at køle, en flamme brænder, og opvarmer en væske som udvikler kulde (sådan meget groft sagt), og hvis det er meget koldt udenfor, skal man bruge mere gas for at varme væsken op, så derfor skal man sætte afdækningen på. Samtidig skal man huske at det hjælper meget ofte ikke og skrue køleskabet op på max, de fleste køleskabe køler faktisk bedst på ca. ¾ styrke, og det gælder både sommer og vinter.

Det var et par småting fra os, som kan gøre turen både mere komfortabel men også mere sikker.

God fornøjelse…