Her er så vores første Kabe, det er en Kabe Ametist XL, årgang 2003.

Kaben er en nordisk helårsvogn, og er derfor udstyret med Alde Centralvarme, i vores vogn er det en Alde 3000 Compact. Vognen er fabriksmonteret med vandbåren gulvvarme, og en radiator som går hele vejen rundt i vognen. Dette giver en fantastisk og komfortabel varme.
Samtidig er vandslangerne placeret i en kanal lige over radiatoren, hvilket gør, at evt. restvand i slangerne hurtigt er tøet op.

Vognen er desuden forsynet med indvendig spildevandstank, hvilket er yderst behageligt om vinteren. Vognen har desuden mange smarte ting, som er fabriksmonteret, der er fx. dobbeltbund i alle magasiner, og alle skabene er flyttet ud, så der er cirkulation bagom, og uanset hvor meget man propper ind i skabene, så vil der altid være cirkulation.

Over fyret, er der et tørreskab, hvilket er rigtig godt, især om vinteren, når fyret kører kontinuerligt, så er der altid lunt i skabet, og man kan hurtigt få tøret sit tøj.

Udvendigt er der også et par smarte detaljer, vognen er som standard født med skiboks, den er forrest, lige bag gaskassen, og er i hele vognens bredde, i bunden er der en praktisk plastbakke, som kan hales ud, i skiboksen er der monteret en lysslange med afbryder, lige indenfor lågen, meget praktisk, denne lysslange går også ud i gaskassen, men tændes dog i skiboksen, da der ikke må være afbrydere i gaskassen.

Isolering og samlingerne i en Kabe er også et kapitel for sig selv, der er nemlig ikke ret meget træ i konstruktionen. Konstruktionen er hovedsagligt lavet af aluminium og plast, som bekendt ikke kan suge/indeholde vand, og isoleringen er noget ganske specielt, som ikke kan opsuge vand. En anden smart detalje er vægbeklædningen, den består nemlig af noget, der mest af alt minder om et tæppe, det er det også og bagved, er der spor i isoleringen, således at varmen trænger igennem tæppet, og bliver videreført via kanalerne i isoleringen bagved.
Listerne er også specielle, idet de går ind over hinanden og forhindre vandindtrængen, samtidig kan der passere luft igennem.

En anden lille smart detalje, siddegruppen er monteret på hængsler, så når man skal have gjort hovedrent, ja så løfter man ganske enkelt "sofaerne" og kan let og ubesværet komme til overalt og helt ind til væggene. Let og nemt og helt uden værktøj.

Dette er blot nogle af de smarte og funktionelle detaljer, som vognen er født med. Der er naturligvis mange flere detaljer omkring karosseriet og meget andet her...                                                     

                
 

"Teknikrummet".

Over fyret er der placeret en radiator, som sender varme op i tørreskabet, bunden i tørreskabet består af en perforreret plastbakke, som samtidig er lavet, så det vand der drypper af, ikke kan rende ned til fyret.

En anden lille smart detalje, hvis man ser ved den røde pil, der sidder en omskifter til antenneanlægget, hvis man bruger sin almindelige antenne på vognen, så leder den blot signalet ud til antennestikket inde i vognen, men også ud i forteltet, der sidder nemlig et stik i el boksen udvendig. Hvis man kommer til en plads, hvor der fx er satelit tv, så kobler man blot pladsens antennekabel på, udvendigt i el boksen, slår op på omskifteren inde i teknikskabet, og vupti, så er der signal både inde i vognen og i el boksen.

 En anden lille fiks detalje, Kabe er lavet så man kan være uafhængig af 220V, så derfor er der både inde i vognen, og i el boksen udvendig, lavet 12V stik, hvor man fx kan tilslutte 12V TV, lade mobilos eller hvad man nu kan hitte på.

 

Herover ses el boksen udvendigt, her kan man se 12V udtag, antenne udtag, antenne indgang, tilslutning for 220V i fortelt, og meget praktisk kontrollamper, således det er let at se om der er strøm til. Den gule lampe indikere om der er strøm til udtaget og den røde indikere strøm ind i vognen. Ved siden af ses el boksen indvendig, med relæ, booster, og batteri kasse.

Vi har som ekstraudstyr monteret en mover, du kan læse mere om montering af denne ved at klikke her Montering af Enduro Mover.