Hvor meget tænker du i dagligdagen på det, der bære din campingvogn? – rigtig mange tænker måske ikke så meget over det, men dækket og fælgen er faktisk det der holder din campingvogn oppe og sørger for at du kan flytte den fra A til B.
Dæk og fælge – væsentlig detalje som kan være afgørende for at din ferie bliver en succes
De fleste campingvogne er udstyret med enkeltaksel, på denne er der monteret 2 fælge med dæk, disse to dæk er dem der bære vægten af vognen. Men hvad skal man egentlig være opmærksom på?
Et dæk er ikke bare et dæk, der er kæmpe stor forskel både kvalitetsmæssigt, men også på dækkenes egenskaber. For at forstå dækket, prøver vi her og afkode de tekniske begreber til noget forståligt dansk.
Men først så begynder vi med fælgen, for uden den er dækket ikke meget værd.
Fælgen...
Fælgen har nogle egenskaber, som ikke umiddelbart kan læses på denne, det er:
• Størrelse (angives i tommer)
• Indpresning
• Krydsmål
• Centerhul
• Materiale
Størrelsen kender vi vidst alle, denne opgives i tommer. Indpresningen er noget helt andet, og der skal man være vågen, hvis man fx vil købe alufælge til sin campingvogn. Da der både kan være bærevanger og støddæmpere og meget andet, så er det nødvendigt og enten måle sig frem, eller konsultere sin dækmand, men kort fortalt bliver indpresningen opgivet i ET, som kommer af det Tyske ”Einpres Tiefe” som betyder indpresningsdybde. Tallet efter ET kan defineres på denne måde:
Et højt ET vil gøre at fælgen sidder langt inde under bilen – hvorimod et lavt ET vil gøre at fælgen kommer længere ud til skærmkanten. Da det ikke bare er så ligetil, vil det være fornuftigt og alliere sig med en kyndig person til at rådgive her.
Krydsmålet, angiver hvor mange mm. Der er imellem bolthullerne, hvis det er en fælg med 4 huller, er det ikke den store kunst og måle fra center til center på kryds af hullerne. Hvor en 5 huls fælg kræver lidt mere, her skal man måle mellem 2 huller og gange tallet med 1,7012.
Centerhullet er diameterne i center af fælgen. Materialet er typisk enten stål eller Alu.
Som det læses er der en del ting at forholde sig til hvis man skal have nye fælge, og det kan helt klart anbefales og konsultere en dækmand.
Dækket som indeholder masser af informationer.
Selve dækket...
Indeholder en myriade af informationer, nogle er ligetil og andre er noget mere kryptiske, men hvad skal vi være opmærksomme på?
• Størrelse
• Type
• Lastevne (loadindex)
• Hastighedsindex
Størrelsen skal selvfølgelig passe til fælgen. Når man kigger på dækket står der fx 185/70 14 104 Q, det betyder at dækket har en bredde på 185mm og 70 angiver at dækkets højde fra fælgen er 70% af bredden og 14 betyder at dækket er et 14”.
De næste cifre er lastindexet, og betyder her ikke at dækket må belastes med 104kg, Loadindex 104 svare til at dækket må bære 900kg i fuld oppumpet stand vel og mærke.
Det er vigtigt, at du vælger dæk, der har korrekt loadindex til din bil/campingvogn, ellers risikerer du at din bil/campingvogn ikke bliver godkendt ved syn og det kan være forsikringen ikke dækker, hvis du kører på dæk med forkert loadindex. I bilens/campingvognens manual kan du finde det anbefalede loadindex.
Hvis loadindexet på dit dæk har en skråstreg imellem, som fx 102/100 så betyder at loadindexet er 102 for en enkeltakslet vogn, og 100 for en vogn med dobbelaksel.
Bogstavet Q henviser til hastighedsindexet og i dette tilfælde er Q = 160km/t.
Nærbillede hvor man kan se at her er der tale om et 14” dæk og det er type C hvilket betyder Commercial – i daglig tale kaldet varevognsdæk.
Der kan dog være forskel på dækkens mærkninger, der kan fx også stå 185/70 14 C hvilket betyder at dækket er af typen Commercial, RE som betyder Reinforced, eller der kan stå XL som betyder Xtra Load. Dette er typiske varevognsdæk, som har flere lag lærred i selve dækket.
I så fald vil loadindex og hastighedsindex’et stå andetsteds på dækket.
Af andre informationer på dækket, er der mærkning om dækkets produktionsdato, som er læses som ugenummer og årstal, hvor højt et max tryk dækket kan tåle, om det er slangeløs eller ej osv.
Dæk på campingvognen når ofte ikke og blive slidt ned, men mørner i stedet. Så selv om du syntes der er nok mønster på dine dæk, så kig på produktionsdatoen. Dæk der er mere end 5 – 6 år gamle bør skiftes. Og har du Tempo 100 er det et krav at dækkene ikke må være mere end max 6 år gamle - læs Tysk Tempo 100 Godkendelse.
I de senere år er der kommet dæk frem med betegnelsen ”Run on flat”, hvilket betyder at dækkets opbygning, gør at det kan holde sig oppe, selv om en del af luften er ude, dog ikke med så høj hastighed og ej heller så længe. Som alt andet er der fordele og ulemper ved dette. Der findes en del litteratur omkring dette på nettet, så bedøm selv.