Alle der har prøvet og køre med et påhængskøretøj, har helt sikkert også prøvet at et eller flere lys driller, eller at alle lygter blinker eller lyser, på alle andre måder end den som de skal. Hvorfor og hvordan kan det afhjælpes.
De fleste har prøvet når lyset ikke rigtig vil som vi gerne vil.
De fleste af os har prøvet og køre bag ved et trailer eller campingvogn, hvor dele eller alt lys ente ikke virker, eller gør noget helt tosset. Det er naturligvis farligt både for andre trafikanter men kan også i værste konsekvens medfører ulykker. Husk også at som chauffør er det dit ansvar at det virker efter hensigten, og kan give bøder.
Et par af de hyppige årsager til fejl på lygterne, kan være ir, dårlig stelforbindelser, problemer i stikket og knækkede ledninger.
Ir er noget som de fleste kender, det er en belægning som opstår på ledere, hvor grundstoffet er kobber, og når denne bliver udsat for svovldioxid, kuldioxid og vand (fugt). Da mange af lederne i lygterne består af grundstoffet kobber, vil ir komme på et eller andet tidspunkt. Når belægningen bliver for udtalt, mistes ledeevnen og lygten svigter. Dette er dog en forholdsvis enkelt ting, og som let kan klares. I de fleste tilfælde er det nok at skille lygten ad, tage pæren ud, og give den en let tur med en stålbørste eller smerglelærred, skulle man stå uden disse dele, kan en tandbørste og sagtens bruges.
Efter afmontering, kan man komme til lygtens kabler og forbindelser, og evt. få renset ir væk.
En dårlig stelforbindelse er også en hyppigt forekommende fejl, det kan skyldes flere forskellige ting. Kablet der knækker, skruen der holder kabelskoen fast til stel er rustet eller slet og ret at underlaget for stelforbindelsen er rusten. En typisk måde og se at det er en dårlig stelforbindelse, er at hvis du fx blinker, så er det måske bremselyset der blinker eller noget helt andet, altså helt uberegnelige fejl. At lokalisere den kan være svært. Ofte så sidder der en stelforbindelse direkte fast fx på en vange, og stel er trukket fra det trækkende køretøjs batteri, igennem stikket og til påhængets chassis.
Start med at skille lygterne ad, se om der er ir eller andet snavs på stelforbindelsen, hvis det ikke er tilfældet prøv da og find ud af hvor stelforbindelsen sidder fast på vognen, skrue evt. dette fra hinanden, giv det en tur med stålbørsten eller lidt smerglelærred og test om det virker, ofte skal der ikke meget til.
Hvis dette heller ikke hjælper, kan det være stelforbindelsen i stikket som driller.
Når man nu alligevel har stelforbindelsen adskilt, kan man lige så godt lave lidt forarbejde der sikre at forbindelsen fungere optimalt fremadrettet. Hvis der er ledning nok, så klip kabelskoen af, sæt en ny på. Slib lidt på underlaget hvor kabelskoen skal trække stel fra, så der er en god kontakt. Udskift også skruen. Når stelforbindelsen er genmonteret – og fejlen er fundet – kan man give både kabelsko, skruen og stedet hvor det er hele er fastgjort, lidt tectyl eller anden lignede rustbeskyttelse, det beskytter mod rust, fugt og andet skidt, og på den måde forlænger livet på din stelforbindelse.
Stel kan være meget drilsk og kan være svært og lokalisere, så hvis man ikke er helt sikker på hvad man skal gøre for at finde fejlen, så er det bedre og køre til en autoelektriker eller mekaniker og få denne til at lokalisere fejlen.
Stelforbindelse
Problemer med stik og knækkede ledninger kan være en problematik som kan slås sammen under en. Stikket kan være af en dårlig kvalitet, eller det er samlet så der kommer fugt ind og så videre. Der findes flere forskellige typer af stik. En af de mest forekommende på vores biler er det 7 polet stik. Som så også er et af de stik som man ofte hører giver problemer. En af problemstillingerne er at stikket består af han og hun parter, som helt enkelt mister forbindelsen. Denne del er der dog råd for, smør syrefri vaseline i stikkene, tag påhængets stik af og på nogle gange, så vaselinen bliver fordelt godt, det giver en god og stabil kontakt og beskytter mod korrosion.
Knækkede ledninger kan være en prøvelse og finde. Især fordi det måske kun giver sig udslag når man eksempelvis drejer. I disse tilfælde kan det helt klart anbefales og kontakte en autoelektriker eller mekaniker og få fejlen lokaliseret.
7 polet stik.
Der findes selvfølgelig andre stiktyper, fx det 13 polede som vinder mere og mere frem. Denne form for stik har ofte ikke så mange fejl som de 7 polet, og er derfor at foretrække.
I moderne biler, kan problemer med disse ting give nogle trælse fejl, da bilernes computere vil give fejlmeddelelser, og også af og til, forkerte fejlmeddelelser.
Hvis man selv begynder og eksperimentere med at sætte stel direkte og den slags ting, så husk at hvis man får lavet kortslutninger, og bilen er sat til, så kan det give skader på elanlægget eller bilens computer, og dermed blive en dyr fornøjelse, så omtanke inden man begynder kan lønne sig.