Billede1

Hvert år køre i tusindvis af campingvogne med ferieglade campister til destinationer, rundt over hele Europa. På langt de fleste af disse er der en stabilisator monteret – men hvornår har du egentlig sidst sagt hej til din stabilisator? - Har du en Winterhoff stabilisator kan du se guiden her Skift belægning på din WinterHoff WS3000 stabilisator

De fleste tænker nok ikke så meget over det, men hægter campingvognen på, låser stabilisatoren, og så er vi klar til afgang. Men for at en stabilisator skal virke optimalt, så er det nødvendigt at der er belægning på friktionsklodserne. Lidt det samme som på din bil, hvis der ikke er belægning på bremserne, så kan du ikke bremse.
En stabilisator – også kaldet slingerkobling af mange – har én eller flere klodser - afhængig af model - med en belægning på, disse bliver klemt ind omkring kuglen, når du låser den, og sørger dermed for at vogntoget er mere stabilt.

Det er ofte let og kontrollere om belægningen trænger til udskiftning, idet de fleste stabilisatorer har en eller anden form for indikator. På denne gamle Al-Ko fra 97 er der også indikator på, den består af to streger på selve huset, og på en på ”armen”. Hvis man kan trykket stabilisatorlåsen ned, og den ikke møder modstang ved første streg, så er det tiden af få skiftet, hvilket er tilfældet her.

Billede2Sådan burde stregerne stå når man mærker modstand, her var de over midten mellem de to streger.

Kært barn har mange navne, som sagt så kaldes stabilisatoren også tit for en slingrekobling. Det samme gør sig gældende for belægningen, de kaldes også ofte bremseklodser, men i fagsproget er den korrekte betegnelse friktionsbelægning.

Der findes flere forskellige stabilisatorer og modeller af disse, men principperne er grundlæggende de samme, her viser vi på en Al-Ko AKS 2000, hvor let det er og skifte friktionsbelægningen. Al-Ko AKS 2004 og 3004 er samme fremgangsmåde.

Belægningen købes i alle gængse campingcentre og butikker der handler med reservedele til stabilisatorer.

Inden vi går i gang, så husk – Fedtstof og olie af enhver art er bandlyst i nærheden af både stabilisator, kugle og belægninger. Kommer der noget på, så er stabilisatoren virkningsløs.

Billede3Friktionsbelægningen samt vejledning.

Vejledningen er nem og viser tydeligt hvad der skal gøres, så der er ikke så meget og tage fejl af.

Billede4Plastichætten der dækker over hullet, fjernes let med en lille skruetrækker.

Når plastichætten er pillet af, kan man se enden af friktionsbelægningen, denne fås let ud, ved enten og tage en dorn eller en skruetrækker og med et let slag, falder den ud. Når man har fået belægningen ud, kan man se hvor slidte de er.

Billede5En gammel og en ny belægning – forskellen er da til at få øje på.

Næste step er på denne model og skille håndtaget ad, i det der her er to friktionsbelægninger, som skal justeres ind individuelt, håndtaget skilles let ad ved at fjerne den ene skrue der holder dem sammen.

Billede6Håndtaget skilles let ad, og man kan dermed justere de to friktionsbelægninger individuelt.

Sammen med de nye friktionsbelægninger, er der også nogle tilhørende shims ringe, disse kan/skal bruges til juster belægningen med. Det er nemlig ikke sikkert det er nødvendigt. Derfor kan man altid starte med at isætte belægningen, ganske enkelt ved at sætte dem i indvendig fra i stabilisatoren.

Billede7Shims ringe som kan/skal bruges til justering af belægningen.

Billede8 1Her ses den nye friktionsbelægning monteret.

Når den nye belægning er på plads, så sætter man bilen for, og kobler vognen på som man plejer. Når man har koblet på, trykker man armene ned på stabilisatoren, og mærker efter hvornår man møder modstand, det er det punkt hvor friktionsbelægningen er i kontakt med kuglen.

Billede8Når armen trykkes ned, og man møder modstand, skal stregen på låsearmen gerne være ud for den første streg.

I dette tilfælde gik den lige lidt forbi, så er det af med vognen igen, og sætte en shims på friktionsbelægningen, og montere den igen, på med vognen og så prøve igen.

Billede9På med en eller flere shims, afhængig af hvor meget den gik forbi den første streg før den mødte modstand.

Efter at have lagt en enkelt shims på stod stregerne lige ud for hinanden, så det var jo perfekt. Så er det bare og gentage dette for den anden side. Afslut med at samle håndtaget igen.

Billede10Færdig – det tager meget kort tid, og giver så meget større tryghed og stabilitet på vogntoget.

Dette er som sagt vist på en Al-Ko, men princippet på andre mærker og modeller er det samme, det er en lille let operation som alle sagtens kan klare. Der følger vejledninger med til de forskellige modeller, og er man stadig i tvivl, så husk at google er din ven.

Har du en Winterhoff stabilisator kan du se guiden til denne her Skift belægning på din WinterHoff WS3000 stabilisator - vil du vide mere om hvad en stabilisator gør og hvordan den virker, så kan du se mere her Stabilisator hvad er det for en fætter?