Billede1

På rigtig mange campingvogne sidder der en Winterhoff stabilisator (Har du en AL-KO stabilisator kan du se en guide magen til denne her Skift belægningen på din AL-KO stabilisator). Det er en meget brugt enhed, som fungere godt. Men som alt andet, så kræver den også vedligeholdelse. Men hvad gør denne stabilisator, og hvad skal man holde øje med? - En af de meget væsentlige ting, er belægningen som gør at stabilisatoren rent faktisk også virker stabiliserende. I denne lille artikel viser vi hvordan du let selv skifter belægningen på din stabilisator. Er du i tvivl om hvad en stabilisator gør og hvordan den virker, så kan du læse mere om dette her Stabilisator hvad er det for en fætter?

På oversiden af stabilisatoren er der, som du kan se på det første billede en indikator for slid, når den kommer under det grønne, så har stabilisatoren ret beset ingen eller begrænset virkning. Og det er derfor tid til at få skiftet belægningen. Du kan sammenligne det med dine bremser, hvis der ikke er belænging på bremserne, så kan du ikke bremse, dette er det samme.

Kittet som du køber, består af to klodser og en lille guide. Prisen ligger på omkring de 350,-.

Billede2Det lille kit som hører til Winterhoff stabilisatoren. Bemærk at hvis stabilisatoren er fra før 2002 er det et andet kit der skal bruges.

Som du kan se er der en lille guide med, og det er lige så nemt som det ser ud til. Belægningerne sidder henholdsvis i "snuden" af stabilisatoren, og i bagenden.

Billede3Bremseklodsen i "bagenden" af stabilisatoren.

Billede4Belægningen i "snuden" af stabilisatoren.

Når du skal have belægningen ud, er det eneste du skal fjerne den lille gummihætte i snuden af stabilisatoren.

Billede5Den lille gummihætte fjernes nemt med en lille tynd skruetrækker.

Når du banker den gamle belægning ud, kan du være uheldig, at belægningen skiller sig fra selve plasticholderen, som jeg var ude for her. Det er dog ikke den store katastrofe, med en lille tynd skruetrækker kunne jeg forholdsvis let få selve plasticholderen ud, ved simpelthen og presse den ind under kanten af holderen.

Billede6

Når belægningerne er pillet ud, kan man jo lige prøve og lave en lille sammenligning med de nye - Billedet taler for sig selv, udskiftning var tiltrængt.

Billede7

Billede8Den nye belægning er på plads.

Billede9

Når man sætter de nye belægninger ind, så skal de blot trykkes fast i hullerne, det kan være lidt hårdt og få dem helt ind. Men man behøver ikke kæmpe en kamp for at få dem 100% ind. Hvis de ikke er helt inde, så skal de nok blive trykket på plads så snart at man sætter vognen på krogen, så trykker kuglen dem helt ind på plads.

Efter montering er det tid til kontrol - og ja, forskellen på slidindikatorens position på skalaen er til at få øje på.

Billede10

Selv om det måske ikke ser ud af meget - så giver en udskiftning af disse belægninger rigtig meget forskel på kørekomforten og selvfølgelig også på sikkerheden. Og med så enkel en operation så er der ikke nogen undskyldning.

Har du en AL-KO stabilisator kan du kigge her Skift belægningen på din AL-KO stabilisator  - Se også Stabilisator hvad er det for en fætter?