Ferie for alle 2018 er nu et overstået kapitel. Men var det et godt kapitel i bogen, eller? Rigtig mange har efterhånden, som minimum, hørt om Fifty Shades of grey. Nogle læser bøgerne og går ind og ser filmen, andre ser blot filmen eller læser bøgerne. Nogle går ind og ser filmen med forventninger om en erotisk film, andre om en psykologisk thriller eller noget helt tredje.
En messe som Ferie for alle, tiltrak i år 60.655 mennesker, men gik de derfra med deres forventninger opfyldt, eller siger man bare ”det var så sidste gang”, trækker lidt på skulderen og tænker, ja så har jeg brugt den dag…
Der er rigtig mange som kommer til messen, ikke kun for at messens skyld, men lige så meget for vintercampens skyld, og det sociale islæt der er forbundet med dette. Man ser gamle venner og hilser på nye, klubber mødes, hvilket også er en positiv og dejlig ting.
Kommer man som ny campist eller har man aldrig været på ferie for alle før, ja så er der selvfølgelig en del ting at kigge på. Nye vogne, nye modeller, nye telte og andet udstyr, både for den kræsne og for den prisbevidste.
Men hvad så hvis man kommer som genganger? – Ja så er der selvfølgelig altid nogle småting at kigge på, et par ny modeller osv. noget nyt udstyr som man bare ikke kan undvære, eller måske fx Kabes gimmick – Kabe Hightower.
Nogle af standene er bemandet delvis med medlemmer fra de respektive mærkeklubber. Dette er i sig selv en kæmpe gevinst for de enkelte mærker, da disse ildsjæle brænder for det, og yder en hjælpsomhed med informationer og meget andet, til nye og gamle campister.
Men er disse ting nok? – ærligt – nej det er bare ikke godt nok. I den grafiske branche arbejder man med lag, hvis man tog et lag fra 20xx og frem, og lå disse lag ovenpå hinanden, så vil man blive dybt skuffet over den mangle på initiativ og ”tænke ud af boksen”, der kendetegner faktisk alle standene. Kig igennem lagene og man vil se at stort set den eneste forskel er vognmodellerne der er med. Jeg har faktisk flere gange tænkt, at det kunne være sjovt og sætte en prik på den kunstige palme, der står lige der, og se om det ikke er den samme der står der næste år og på samme sted.
Det er ikke kun vognmærkerne osv der er det samme hos udstyrsbutikerne, rejseselskaberne osv. Få prøver og lave lidt, men det er lidt.
Skal man se innovation og tænke ud af boksen, så skal man besøge stande som Isabella, Kampa og Outwell fortelte. På trods af en begrænset antal nyheder, så formår disse og tænke ud af boksen. Man føler faktisk at hovedparten er nyheder når man går ind på deres stande. Outwell skal dog nævnes at de er med for første gang med fortelte. Men på trods af det, så formår de og distancere sig. Og dette gør de år efter år – godt gået!
Nu kan dette måske godt lyde som en sur gammel mands opstød, det håber jeg ikke. Dette er mere et udtryk for en skuffelse, over at forventningerne til forhandlere og importører, ikke vil gøre mere for at tænke ud af boksen. Mange vil mene at det kan være svært og distancere sig, jo det kan der været noget om, men hvordan kan det så være at fx Isabella kan lave en stand hvor man år efter år, føler man oplever noget nyt, selv om det er mere eller mindre de samme telte?
Selvportræt af skribenten – bedøm selv ?