billede1

På vores lille Sprite 390 fra 94, er gummilisterne ved at være et sørgeligt syn, når vinduet er lukket er der ca. 1 cm luft mellem det, der engang har været en gummiliste og vinduet, altså det samme som kulde, vand og sne kan komme ind, så noget skulle gøres, og det inden vinter.

 

billede2

Grunden til at dette er interessant for andre, er at rigtig mange andre vogne, af lidt ældre dato, kører med samme system i gummiliste. Jeg kan huske og have set mange både Hobby, Knaus, Adria m.m der har kørt med dette system.

Første trin var selvfølgelig og få fundet ud af, hvor man i det hele taget kunne få denne liste, jeg prøvede og lave en tegning, og sendte den til et firma, hvor man producere den slags, nej desværre og kunne heller ikke skaffe den, prøvede så hos vores normale campingforhandler, de gad nu ikke engang og svare, så må man jo prøve andre veje, og jeg blev rådet til at kontakte Campinggaarden Slagelse, og snakke med Kim, han skulle være lidt en guru til den slags, og sørme så, sendte en mail efter arbejde, og 20.38 lå der svar fra Kim, at han lige skulle have et stelnummer og årgang, så vil han finde ud af noget, og det fik han så, næste dags formiddag, kom der mail med svar og priser – det kaldes service!
Listen der her er brugt, dækker vægtykkelser fra ca. 28 – 34mm.


billede3

Her ses listens profil, uden låseliste

billede4
Og sådan ser den ud med låselisten monteret.

Listerne, var ikke helt billige, 142,- pr meter + 29,- pr meter til låseliste, men der var ikke noget og gøre, de gamle er kaputte.

Første step var selvfølgelig og få de gamle af, det var nu ikke det store problem, men sikken et svineri, de var så møre at de nærmes pulveriserede, men af kom de

billede5
Listerne er nu afmonteret, tilbage er og få renset resterne af det gamle fugemasse af

Da den gamle fugemasse var gamle og indtørret, var det forholdsvis nemt, med et stemmejern og fjerne resterne, og så er der klart til montering af den nye liste.

billede6

Som Kim havde anbefalet, kom der noget ekstra fugemasse på først, tanken var at man kunne åbne og køre den nye liste hen over, og på den måde få den ekstra fugemasse helt ind i hjørnet af listen, men hold da op et svineri, jeg ved faktisk ikke lige om det var den måde han mente man skulle gøre det, dette var min måde, og den var ikke smart.

billede7

Så er listen kommet på, og den er blevet skudt fast med hæfteklammer, jeg har her brugt en elektrisk klammepistol, og 10*16mm hæfteklammer, så listen er sat godt fast, inden man skyder den fast, er det en god ide og tage en gummihammer, og banke listen hele vejen rundt og især i hjørnerne, vent derfor med at skære listen over, til den er banket helt ud i hjørnerne og hele vejen rundt.
Når dette er gjort skal låselisten monteres, låselisten er bare et tyndt stykke plastic, som skal ned i mellem de to kanter, som sidder opad, låselisten har to funktioner, den primære er at den låser listen, og sørger for at lodrette kanter som går, dels langs med vognside inde og ude, bliver klemt ind imod disse.

billede4

Og så selvfølgelig for at give en pæn afslutning på det hele.

Låselisten er ikke svær og monter, jeg skubbede den ind i den ene slids, og i den anden slids brugte jeg en lille skruetrækker, og køre stille og roligt langs med kanten, og på den måde pressede låselisten ned i den anden slids.

billede8

Lige med hensyn til låselisten, skal man passe lidt på hvad værktøj man bruger, der kommer meget nemt mærker i den og dermed ødelægger resultatet.

billede9

Det færdige resultat, nu mangler der kun lige og få monteret låsebeslag og stængerne til at holde vinduet åben med. De stænger der er monteret her, er nogle hvor man løsner en fingre skrue, åbner vinduet og spænder denne, jeg løsnede skruen lidt, og trak stangen ca. 2 cm ud, lukkede vinduet, og fik sat et mærke hvor de skulle skrues fast, selve låseanordningerne, blev monteret ved at lukke vinduet og trække det i, som det mærkes forsvarligt til, både så der var kontakt mellem gummiliste og vindue, men også under hensyntagen, til at vinduet ikke spændte for meget, med deraf risiko for at springe.

billede10

Og viola så er vi færdige.

Som tidligere skrevet, så var den ekstra fugemasse måske ikke lige, helt så stor en succes, eller også var det sprøjteføreren der ikke havde kørekort til sådan en fætter, i hvert fald, så besluttede vi at, ved de næste vinduer vil vi lade være med at gøre det, og det har vi gjort, lige umiddelbart, så ser det også ud til, at den fugemasse som sidder i listen fra fabrikken af, er nok, og den klæber godt.
Så sådan bliver det i første omgang med de sidste vinduer, men planen er at vi følger Kims råd, men vi venter lige lidt, og på et tidspunkt, så tager vi med en meget tynd spids, på fugepistolen, og giver den det ekstra rundt, ved simpelthen og stikke den tynde spidst ind mellem listen og campingvognen, og så ellers køre en runde. 

Jeg har efterfølgende fået at vide, fra Kim af, at det bedste er og montere listen, og inden låselisten isættes, køres der en omgang med fugepistolen mellem listen og vognsiden.

På de andre vinduer hvor vi ikke kom ekstra fugemasse på, er det også ganske nemt og få listen på, man kan ved at holde listen mellem begge hænder, på de to lodrette ”flapper” åbne disse, og køre den på.

Hvis man afslutningsvis opdager at gummilisten, ligesom har en bule ud, hvor den ikke ligger helt til vognsiden, så er det nemt fx med en gummihammer, og få den banket ind på plads, bare pas på ikke og banke for hårdt, det er jo noget tyndt plade.

Tidsmæssigt er det også en overskuelig proces, der var 2 vinduer som ovenstående og 1 lidt mindre vindue i bag, forruden var der skiftet på.
Alt i alt er der brugt ca. 2½ time på de 3 vinduer og det endda med oprydning, så det er absolut overskueligt, og noget som langt de fleste sagtens kan klare selv.

Link: Campinggaarden Slagelse's hjemmeside - Facebook: Campinggaarden Slagelse's facebook side