laasehus kabe udvendig

Kender du det - du trykker på knappen og vil åbne skabet, men knappen går træg og lyder måske også mærkeligt - frygt ikke, du behøver ikke se hundredekrone sedlerne flyve afsted. Reparationen er meget enkel og kræver ikke den store maskinmester eksamen.

Jeg læste et indlæg på Facebook af Gunnar Martensens, og tænkte med det samme, den ide vil jeg da viderebringe her, da disse ting jo har det med at forsvinde på facebook. Og da vi alligevel havde et par skabslåse som drillede, så var det jo nærliggende lige og lave denne lille artikel.

Denne type af skabslås er og bliver brugt på rigtig mange vogne, på nogle af de nyere, har man dog lært lektien og isat en fjeder. Her ses selve låsehuset på den indvendige side af skabslågen, og som er den del vi skal have fat i.

laasehus kabe komplet

Når låsen er skruet af, er det ret nemt og se problemet 

Selve den del som er knækket, kan uden videre løftes ud, og her ses det tydeligt at den er knækket

laasehus kabe knaekket

"Bøjlen" klippes af, men lad resten sidde, så den "raske" side kommer til at ligne den knækkede

laasehus kabe fjeder afklippet

Grunden til at den skal have dette lille fremspring, er at dette kommer til at virke som stopklods for låsepalen.

skaabslaas kabe stop

Den fjeder som Gunnar har anbetalet er en 0,4x8x15, som giver en modstand på 150 gram, hvilket giver et behageligt tryk, men som samtidig let skubber palen ud, og låser skabet. Fjedrene er købt på Ebay og kostede ca. 80 kroner for 30 stk. inkl. fragt. Hvilket er noget billigere end og købe en ny lås, til ca. 100 kr. pr styk.

De er ret nemme og finde fx på Ebay, jeg søgte på springs 0.4x8x15 og fik masser af valgmuligheder.

skaabslaas fjeder 04 8 15

Her med fjedren monteret, så det bare og skrue låsehuset fast igen.

skaabslaas kabe slutresultat med fjeder

På nyere vogne ser det dog ud til de har lært lektien, der er der nemlig monteret fjeder, istedet for plastbuen. Her ses låsen fra en Imperial fra 14.

skabslaas model 14 med fjeder