Sådan montere du en ny serviceluge i din campingvogn

Har du også adgang til dine magasiner via siddegruppen eller sengen i din vogn? – går du og drømmer om at en letter adgang til dine magasiner, så se med på denne guide der viser dig step by step hvordan du montere en serviceluge. Så har du let og problemfri adgang til magasinet udefra.

Billede1En af tingene på ønskelisten var en serviceluge, så vi kan komme i vores primære magasin udefra.

Efter dette års ture, har vi savnet et par ting, en af dem er en serviceluge, så vi let kan komme til vores primære magasin. Nu da efteråret er kommet er det tid for at få udført de ting som vi har sat på ønskesedlen.

Når man skal til at skære i vognen, så er det selvfølgelig vigtigt at man ikke svækker konstruktionen. En logisk tanke, vil være at der er lodrette og vandrette reglar i konstruktionen, som her vist med røde streger. Og hvorfor så det? – ved at sætte lodrette i ”enderne” af vinduet og vandrette ovenfor og nedenfor, har man en ramme til at kunne skrue vinduet fast i. Det vi skal holde fokus på her, er de lodrette, dem skal vi helst ikke skære over. Vinduet er på underkanten lige omkring en meter, det vil sige at servicelugen skal holde sig derunder. Vi har valgt en luge der er 78,5cm lang og 34 cm høj. Derfor har vi altså omkring 10cm i hver ende inden vi når ud til de lodrette reglar, så god plads.

billede2Stregerne indikere hvor der logisk burde være reglar/bærende dele i konstruktionen.

Den serviceluge vi har besluttet os for, kommer fra Thetford, og når man pakker kassen op, så er der selvfølgelig servicelugen, en pose skruer og beslag, en lille guide, og ikke mindst en stort stykke kraftigt papir, med skabelonen til at skære efter. Manualen består af 22 steps, som er fint illustreret med billeder, og letforståeligt tekst (dog ikke på dansk).

Billede4

billede3Skabelon og fin vejledning til projektet.

Det magasin vi ønsker adgang til, er egentlig let nok og komme i, dog skal man have løftet hynderne, og da der ikke er meget plads, så kan det hurtigt blive noget rod.

Når man kigger ned i magasinet kan man se hjulkassen, og ifølge vejledningen, så skal der være omkring 20cm til hjulkasser og ender, så det skal vi lige huske og tage højde for.

Billede5Magasinet vi gerne vil have adgang til udefra.

Her er skabelonen monteret, skabelonen er delt i to, en A og en B/C del, man starter med at klippe B/C delen ud, og sætter denne på indvendig. Efter at have vurderet og tjekket efter at skabelonen sidder hvor den skal og selvfølgelig også sætter lige, skal vi til den mere alvorlige del af projektet. På skabelonen er der 2 mærker, hvor man med et 3mm bor, bore igennem væggen.

Billede6Skabelonen er sat på væggen, husk at tjekke at den sidder hvor den skal.

Når man har boret de 2 huller har man nu 2 fixpunkter på ydersiden. Det er nu tid til at klippe A delen ud af skabelonen, denne skal bruges på ydersiden af vognen. På skabelonen er der 2 fixpunkter, ligesom på B/C delen. Når vi sætter A delen på udvendig, så bruges der to af de medfølgende skruer, og skabelonen skrues på. For at sikre at den sidder ordentligt, så er det en god ide og give den et par stykker malertape.

Billede7Den anden halvdel af skabelonen bruges på ydersiden af vognen.

Når skabelonen sidder som den skal, tegnes der med en blyant rundt langs med kanten. Dernæst bores der et 7 – 8mm hul i kanten af stregen, så har vi et startsted til stiksaven, som det nu er tid til at finde. For ikke og ridse vognsiden, kan man sætte malertape på sålen. For at gå med livrem og seler, sætter vi her malertape på både sålen og på selve vognsiden. For at forhindre at der bliver flået alt for meget op i den tynde aluplade, benytter vi her en meget fintandet metalklinge.

billede8
Malertape på sålen, gør at stiksaven ikke ridser vognsiden.

Billede9
Så er der fri udluftning.

Så er hullet lavet, og så kommer det spændende øjeblik om hullet er blevet som det skal. Det var lige i øjet i vores tilfælde, men som forudset kommer vi ud i lidt udfordringer med pyntelisten som sidder på vognen. Man kan sige vi kunne have valgt en lavere serviceluge, problemet er, at den vi har valgt er den laveste model. Nå men en pynteliste skal da ikke sætte en stopper for det. Ved at sætte servicelugen i, og mærke op langs med yderkanten, kan man se hvor det er problemet opstår.

Billede10Listen som kommer lidt i vejen for lugen.

Som det kan ses på stregen, så er det ca. halvdelen af alulisten der er i vejen. Efter at have prøvet og løsne skruer m.v i alulisten, kunne det konstateres at det nok ikke var smart og pille den af.

Ved at tage vinkelsliberen med en godt slidt skive, så den ikke når så langt ind, og med en stille rolig hånd, skære langs med stregen, blev alulisten siddende på, og der blev plads til servicelugen.

Billede11Meget lidt tilbage af skiven, gør at den ikke kan nå så langt ind, hvis den skulle smutte.

Billede12Alulisten er her savet til, vi har nu plads til servicelugen

For nu og være sikker på at den tynde vognside ikke mister alt for meget i styrke, er det en god ide og ”skrabe” lidt isolering ud, og sætte en træliste ind, det gør at vognsiden ikke bliver klemt sammen når man montere lugen, og samtidig så har skruerne mere at bide i, end bare lige alupladen. Listerne her går ca. 35mm ind i siderne.

Billede13Trælister der sættes i kanten rundt, afstiver konstruktionen.

Vi er nu klar til at få klargjort servicelugen, til montering, det første vi skal have gjort er og få lukket ”hullet” i servicelugen, med det stykke side vi har savet ud af vognen. Stykket saves til ved hjælp af B skabelonen, og her skal man lige give sig god tid, og sørge for at skabelonen sidder som den skal, i forhold til eventuelle stafferinger som er på vognen. Der findes sikkert mange måder at gøre det på, vi satte servicelugen i, holdte det udskårne stykke op foran, og flugtede stafferingerne, og fik efter et par forsøg sat skabelonen fast med et par stykker malertape. Når skabelonen er sat som den skal, tegnes der rundt langs med kanten, for til sidst og fjerne skabelonen. Nu saves denne del ud.

Inden vi montere det udskårne stykke, skal vi have lagt en tætningsfuge i rammen. Der findes en del forskellige produkter, vi har her brugt Dekalin. Det kan anbefales og bruge en luftfugepistol, det gør arbejdet noget lettere med at ligge en fin fuge. Nu kan det udskårne stykke monteres i hullet.

Billede14Der ligges en fuge i rammen indvendig, som skal tætne vognpladen mod rammen.

Når pladen er monteret i hullet, ligger man den medfølgende liste på, så den giver en pæn afslutning.

Billede15Vognpladen er færdigmonteret i rammen, og er nu klar til montering på vognen.

Billede16Servicelugen er her sat på plads i hullet.

Lugen leveres med selvskærende skruer, som skrues i rammens for lavede huller.

Billede17

Som man kan se her, så sidder toppen af lugens ramme, halvt oppe i aluskinnen. For at sikre at der ikke kommer vand ind bagom rammen, er der lagt en tynd fuge ovenpå det plasticudhæng der er på servicelugens ramme, og ind til alulisten.

Billede18Der er fuget på toppen af servicelugens ramme ind mod resten af alulisten, for at forhindre at der kommer vand ind bagom.

Billede19Det færdige resultat, her kan man se hvor vigtigt det er og få stafferingerne til at passe sammen med resten af vognen.

Billede20Det færdige resultat set indefra.

Tidsforbrug ca. 3 timer.

Af værktøj er der brugt, boremaskine, stjerneskruetrækker, stiksav og luftfugepistol.

Comments powered by CComment